Tänään koulussa tutustuttiin puhtauspalveluiden maailmaan. Erityisesti
otsikoissa oli puhtauden laadun arviointi ja toimintojen kehittäminen. Aihe herätti kiinnostusta, joten ajattelin
laittaa tärkeimmät asiat muistiin tulevaisuuden varalle.
Puhtauden arviointi
Puhtautta
arvioidaan restonomin työympäristöissä
jatkuvasti. Aistinvarainen arviointi on riittävää
päivittäiseen
arviointiin ja se paljastaa puhdistuksen mahdollisen laiminlyönnin tai riittämättömyyden. Epämiellyttävät hajut, roskat ja pöly ovat helposti havaittavissa ja
melko tavanomaisia esimerkiksi keittiöympäristössä. Näiden lisäksi jyrsijöiden puremajäljet ja ulosteet sekä hedelmä- ja etikkakärpäset
kertovat, että
tilat vaativat perusteellisempaa puhdistusta.
Päivittäisen arvioinnin lisäksi puhtauden taso voidaan
varmistaa mikrobiologisilla menetelmillä. Näitä
menetelmiä on tarjolla useita erilaisia,
esimerkiksi petrifilm, hygicult, luminesenssi ja kosketusmaljat. Mara
ry:n omavalvontaohjeessa ohjeistetaan näytteitä otettavan vähintään
kolme kertaa vuodessa ja vähintään
viisi näytettä
kerrallaan (Elintarvike ja Terveys- lehti, 2013, 33).
( www.oriondiagnostica.fi)
Hygicult-testillä mitataan erilaisten bakteerien, homeiden ja hiivojen kasvua. Testi
otetaan puhdistetulta pinnalta, esimerkiksi työtasolta,
leikkuulaudalta, veitsestä, ovenkahvasta tai työntekijän kädestä. Käyttö
on helppoa, sillä testilevy
on saranoitu. Testitulos voidaan analysoida 3-5 vuorokautta näytteenoton jälkeen ja sen säilyvyysaika on pitkä.
Pohdiskelin, miten puhtaanapidon seurantaa toteutetaan
käytännön työssä. Päätin ottaa asiasta selvää ja haastatella ravintola-alan
esimiestä. Lyhyen pohtimisen jälkeen
haastateltavaksi valitsin Juvenes-Yhtiöt Oy:n Yliopiston ravintolan
Ravintolapäällikköä Johanna Säilyä.
Mitä menetelmiä ravintolassanne käytetään
pintahygienian laadun seurannassa?
V: Organisaatiossamme käytetään pintahygienian
laadunseurannassa hygiculttia ja lisäksi meillä käy yhteistyökumppani tekemässä
omat tutkimukset.
Kuinka usein näytteitä otetaan?
V: Näytteet otetaan itse 2 kertaa vuodessa ja
yhteistyökumppani ottaa näytteet myös 2 kertaa vuodessa.
Millaisia toimenpiteitä testitulokset aiheuttaa/
reagoidaanko testituloksiin millään tavalla?
V: Testitulokset kirjataan sähköiseen
järjestelmään ja poikkeuksista pitää tehdä vastine sekä korjaavat toimenpiteet
suunnitelma
Kirjataanko testitulokset esim.
omavalvontalomakkeisiin ja onko niistä raportointivelvollisuus eteenpäin
ylemmille esimiehille?
V: Testituloksia ei kirjata erikseen
omavalvontaan, vaan ne on saatavissa sähköisestä järjestelmästä, jota myös
organisaation kehitysjohtaja seuraa.
Onko ravintolassa käytössä vedetön tai
esivalmisteltu siivous? Jos on, onko vaikuttanut puhtaustasoon verraten
vedelliseen pesuun?
V: Meillä on käytössä tuotantotiloissa
vedellinen pesu ja asiakastiloissa samoin niiltä osin kuin niiden siisteydestä
huolehtiminen kuuluu ravintolalle.
Mikä ihmeen INSTA800:2010?
Aihetta
tutkiessani löydän lähes jokaisen opuksen sivuilta maininnan INSTA800:2010
standardista, mutta ainakaan minulle se ei ensi näkemältä
avautunut mihinkään
suuntaan. Löysin kuitenkin hyvin pätevän
selityksen tähän asiaan Suomen Standardisoimisliiton nettisivuilta:
"Standardissa esitetään objektiiviset mittauskriteerit, joiden
avulla siivouksen tekninen laatu voidaan todentaa selkeästi. Standardi auttaa dokumentoimaan ennalta
määritellyn
laatutason yksiselitteisesti. Lisäksi
palveluntarjoajat ja työntekijät itse voivat tarkastaa, onko sovittu
laatutaso saavutettu. Standardin luokitusten avulla on helppo kertoa tilojen käyttäjille siivouksen tekninen laatu. Asiakkaat voivat käyttää standardia määritelläkseen selkeästi laatuvaatimuksensa. Näin asiakkaiden on helpompi vertailla
tarjouksia ja palveluntarjoajien on helpompi laatia niitä."
Eli kyseinen
standardi määrittelee
ainakin silmämääräisen
arvioinnin pääperiaatteet,
tarkastusmenettelyt, teknisen laadun arviointimenettelyt sekä mittalaitteilla tehtävät
mittaukset. Kätevää, että alan ammattilaisille on kehitetty tällainen systeemi helpottamaan työntekoa.
Toimintojen
kehittäminen
Esimiehen
vastuulle kuuluu huolehtia, että puhtaanapito työpaikalla on mahdollista suorittaa laadukkaasti sekä kaikkien lakien ja asetusten mukaan. Esimiehen on huolehdittava,
että henkilökunnalla on riittävä tieto
ja taito oikeaoppiseen siivoukseen sekä tarvittaessa
järjestää koulutusta.
-Erkki (Hanna Potila)
Lähteet:
Hygienia opas. Elintarvike ja terveys- lehti. 16.painos. Sastamala. 2013.
Pintahygieniaopas.
Suomen ympäristö- ja terveysalan kustannus Oy. 2013.
Pori.
Evira. Luettu 29.1.15. http://www.evira.fi/portal/
Vaitti, S. Puhtauspalvelun toiminnallisen laadun arviointijärjestelmän kehittäminen ja siivouksen teknisen laadun mittaus- ja arviointijärjestelmän arviointi. 2014. http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/70648/Vaitti_Seija.pdf?sequence=2
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti