Alkoholilainsäädäntö
haastattelu
Kävin haastattelemassa Viikinkiravintola Haraldin (Tampere) ravintolapäällikköä Pasi Lepistöä liittyen alkoholilainsäädäntöön. Tässä muutamia kysymyksiä ja vastauksia.
Mitä
mieltä olet Suomen alkoholilainsäädännöstä? Onko sinulla muutos ehdotuksia?
-
Suomen
alkoholilainsäädäntö on mielestäni aikaansa jäljessä. Se pitäisi päivittää
2000-luvulle pois sieltä 70-luvulta. Lopetettaisiin holhous ja kannustettaisiin
mietoihin alkoholijuomiin. Alkoholilainsäädännön tulisi myös tukea alkoholin
juomista ravintoloissa jolloin juominen siirtyisi pois kotikäytöstä. Samalla
ravintola-alan työllistyminen moninkertaistuisi.
-
Tuplien
myymisestä sekä juomien typeristä anniskelumääristä huomaa, että ollaan ajassa jälkeen
jääneitä. Mielestäni ei ole järkevää, että väkevää saa anniskella vain 4cl,
mutta viiniä voin anniskella litran kerrallaan, joka humalluttaa asiakkaan
huomattavasti enemmän.
-
Erikoista on myös
se, että asiakas on kotimatkallansa ravintolan vastuulla. Ei ole esimerkiksi
anniskelijan vika jos asiakas ottaa lääkkeen alkoholin kanssa. Tällöin hänelle
ei ole anniskeltu liikaa, mutta silti hän ei välttämättä pysty huolehtimaan
itsestänsä ja silti ravintola saa syyt niskoillensa.
Mikä
on mielestäsi tärkein asia alkoholilainsäädännössä, jonka huomaat työssäsi?
-
Ehdottomasti se,
että pitää huolen, ettei anniskele alaikäisille. Tosin tästäkin löytyy
epäkohtia, kuten jos anniskelen, jollekin perheelle alkoholia ja vanhemmat
antavat siitä alaikäiselle lapsellensa. Lain silmissä tämä on minun vikani
josta saan sakon ja ravintola menettää luvat.
Mitä
esimiehen tulee huomioida työskennellessään anniskelupaikassa?
-
Tulee olla
anniskelulupa, anniskelusuunnitelma, henkilökunnan suunnitelma ja omavalvonta.
-
Täytyy merkata
anniskeluvastaava ja varavastaavat.
-
Täytyy kouluttaa
ja valvoa henkilökuntaa sekä kannustaa ja opettaa heitä myymään juomia.
-
Täytyy pitää
huoli, että ravintolan juomavalikoima sopii liikeideaan ja, että se on
tarpeeksi laaja.
Miten
pidät huolta, että alaisesi tuntevat alkoholilainsäädännön tarpeeksi hyvin?
Mitä teet jos käy jokin moka?
-
Vaadin tietenkin
kaikilta työntekijöiltäni anniskelupassin, jolloin oletan, että heillä on
anniskelulainsäädännön perusteet hallussa.
-
Mokan kohdalla
menettelyni riippuu tietenkin sen vakavuudesta. Jos moka on alaikäiselle
anniskelu, niin otan sen hyvin vakavasti ja voin antaa joka kenkää.
-
Täytyy muistaa,
että aina sattuu vahinkoja. Mokan sattuessa neuvon ja opastan sekä kerron
ravintolamme menettelytavat.
-
Jos neuvomisen
jälkeen käy moka, niin se ei johdu enää tietämättömyydestä vaan jostain muusta.
Siinä kohtaa annan kyllä varmasti kyseiselle henkilölle kirjallisen
varoituksen.
Mitä
eroja anniskelutavoissasi olisi jos työskentelisit baarissa/yökerhossa vs.
ravintolassa? Miksi?
-
En osaa vastata
olisi niissä mitään eroja. Ravintolassa ainakin on paljon helpompi ns. vahtia
asiakkaita kuin baarissa. Silloin huomaa asiakkaan humaltumisen selvemmin
jolloin on helpompi seurata hänen tilannettaan.
Mitä
mieltä olet alkoholilainsäädännön viimeisimmistä uudistuksista? (Esim. rekkojen
teippaus, mietojen mainonta/näkyvyys julkisilla paikoilla)
-
Lain säätäjät
ajatelleet, että kun Suomessa laskee alkoholin käyttömäärä niin käytös häiriöt
vähenevät jolloin valtionrahoja säästyy.
-
Mielestäni on
menty naurettavuuksiin asti koska ei alkoholin käyttö suoranaisesti liity
mitenkään sen mainontaan. Esimerkiksi rekkojen uudelleen teippaus on
naurettavaa. Ymmärrän kyllä ajatuksen tämän lain takana, mutta vaikka
alkoholituotteita ei näkyisi katukuvassa, niin kyllä ihmiset silti juo.
Vinkkejä
tuleville anniskelualan esimiehille
-
Koettakaa mennä
lain mukaan ja välttää ongelmia.
-
Tutustukaa
kunnolla aiheeseen ja seuratkaa alaanne (yleisiä keskustelun aiheita).
-
Mikäli huomaatte
puutteita työpaikassanne tai alaisissanne, niin puuttukaa asiaan. Älkää antako
asian olla vaan kertokaa miten haluatte, että toimitaan.
Terveisin Erkki (Maria Pohjonen)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti